Jak zwiększyć efektywność pracy pracowników?...
Wysoka efektywność pracowników sprawia, że firma szybciej realizuje swoje cele, a zarazem redukuje straty i nakłady poniesione w związku z wykonywaną działalnością. Jednak rynek stawia coraz wyższe wymagania, przez co pracownicy muszą wykonywać swoje obowiązki jeszcze skuteczniej i szybciej. W zwiększeniu efektywności personelu mogą pomóc m.in. ergonomia pracy, nowoczesne narzędzia oraz nieszablonowe rozwiązania.
Obowiązki dostosowane do możliwości
Postawa pracodawcy ma kluczowe znaczenie w budowaniu zmotywowanego zespołu, który wykonuje swoje zadania dobrze i na czas. Przede wszystkim pracodawca powinien dostosować obowiązki do możliwości pracowników. Stawianie zbyt wysokich wymagań może przynieść odwrotny skutek. Pracownicy mogą wówczas pracować niestarannie, w nadmiernym pośpiechu lub w dużym stresie. Co prawda na początku efektywność może wzrosnąć, jednak z czasem mogą pojawić się problemy (np. błędy wynikające z pośpiechu, wypalenie zawodowe), które doprowadzą do osłabienia firmy.
Ergonomia pracy
Odpowiednia organizacja miejsca i warunków pracy sprawia, że personel może wykonywać swoje obowiązki bezpiecznie, nie narażając zdrowia i życia. Przekłada się to na większą efektywność pracy, ponieważ pracownik, który nie cierpi z powodu dolegliwości zdrowotnych, może skupić się na pracy i utrzymywać wysoką wydajność. Ponadto odpowiednia ergonomia pracy pozwala uniknąć wypadków i chorób, które mogłyby skutkować absencją pracownika, a tym samym narazić firmę na straty i wyższe koszty działalności (np. konieczność zatrudnienia osoby na zastępstwo).
W celu zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków stanowiska pracy powinny być dostosowane do obowiązujących przepisów oraz zasad ergonomii. Przykładowo ergonomia pracy przy komputerze wymaga, aby po każdej przepracowanej godzinie pracownik mógł zrobić sobie 5-minutową przerwę. Ponadto pracodawca powinien zapewnić pracownikowi odpowiednie wyposażenie, tj. wygodne i wystarczająco duże biurko, regulowane krzesło obrotowe, monitor z możliwością regulacji oraz oddzielną klawiaturę i mysz. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: „Ergonomia pracy przy komputerze”.
Nowoczesne technologie i narzędzia
Trudno nadążać za rosnącymi wymaganiami rynku, jeżeli sprzęt ciągle odmawia posłuszeństwa, a oprogramowanie jest przestarzałe i oferuje jedynie podstawowe funkcje. Dlatego pracodawca powinien zainwestować w nowoczesne rozwiązania, w tym na przykład:
aplikacje i programy do zarządzania projektami; aplikacje i programy, które ułatwiają komunikację w zespole; narzędzia online do pracy nad dokumentami; platformy chmurowe do przechowywania danych; sprzęt do prezentacji biznesowych (np. rzutnik laserowy).Wspieranie rozwoju pracowników
Ergonomia pracy sprawia, że pracownicy mogą wykonywać zadania bez obaw o swoje zdrowie. Jednak poczucie bezpieczeństwa nie ogranicza się tylko do sfery fizycznej. Pracownik powinien również mieć pewność, że firma wiąże z nim przyszłość, a w razie zlikwidowania stanowiska znajdzie zatrudnienie w innym dziale. Poczucie bezpieczeństwa sprawia, że pracownik wykazuje większą lojalność wobec pracodawcy i może skupić się na wykonywaniu zadań, a nie np. szukaniu alternatywnego miejsca pracy. Warto zatem wspierać pracowników w rozwoju poprzez organizowanie w firmie szkoleń branżowych, technicznych czy związanych z umiejętnościami miękkimi. Można również podarować pracownikom vouchery na kursy językowe czy zaproponować im wyjazd na konferencję.
Redukowanie stresu i zmęczenia
Niektóre firmy stawiają na nieszablonowe rozwiązania. W korporacjach i firmach z branży kreatywnej powstają specjalne pokoje, w których pracownicy mogą odpocząć, wyciszyć się, zdrzemnąć, a nawet zagrać w rzutki czy tenisa stołowego. Nie będzie to jednak czas stracony, ponieważ po takiej przerwie pracownik może wrócić na stanowisko ze świeżymi pomysłami i nową energią do pracy. Ponadto niektórzy pracodawcy pozwalają pracownikom na przyprowadzanie swoich pupili. To rozwiązanie również ma swoje uzasadnienie, ponieważ towarzystwo zwierząt pomaga zredukować stres, który ma negatywny wpływ na efektywność pracy.